باشگاه کوهنوردان آزاد خراسان

کوهنوردی ما با برنامه است اما بدون تشکیلات

سیخستون - فروردین 1392

صعود سراسری که به همت هیئت کوهنوردی استان برگزار می شود این مزیت را دارد که ایده های جدید برای صعود شکل بگیرد. قله سیخستون نیز یکی از همان ایده هاست. با مرتضی مشهد را به قصد سلامی ترک کردیم. هیچکدام از دوستان برای همراهی اعلام امادگی نکردند. بین راه آقای قاسم نژاد از همکاران که ساکن رشتخوار و رئیس اداره پست آنجا هستند بداهتا اعلام آمادگی کردند و قرار شد از رشتخوار به ما بپیوندند. قبل از ظهر به سلامی رسیدیم و بدنبال وسیله ای که ما را تا پای کوه برساند. آقای قاسم نژاد با هماهنگی که با بخشداری کردند توانستند یک ماشین برای ما بگیرند تا ما  را به برج کمر که تقریبا انتهای مسیر ماشین رو بود برسانند. حدود ساعت 13:30 راهپیمائی را شروع کردیم و پس از طی مسافت کوتاهی برای نهار توقف کردیم و آقای قاسم نژاد که تبحر خاصی در آشپزی کمپی دارند یک کباب قلب مرغ لذیذ را طبخ کرده و ما را به فیض رساندند.

پس از نهار راه طولانی به سمت قله را آغاز کردیم. تا مقارن غروب آفتاب راهپیمائی کردیم و روی یک بلندی زیر قله چادر زدیم. نکته قابل توجه اینکه چند ساعت زیر باد شدید بودیم بطوریکه چادر روی صورتهایمان خوابیده بود. البته بعد از نیمه شب باد از بین رفت.

روز بعد قله را صعود کردیم. روی قله دو روستا برای فرود در دوردست مشاهده می شد که طبعا ما روستای نزدیکتر را انتخاب کردیم. مقصد ما روستای اوستای یا استاد بود که فقط با 90 درجه انحراف از مقصد تعریف شده سر از روستای کردیان از توابع باخرز تایباد در اوردیم(دوغ کردیان محصول همین شهر است). البته روستای اوستای خیلی دور بود و شاید اگر متوجه هم می شدیم به آن روستا نمی رفتیم.

ساعت حدود 14 در کنار رودخانه جائی که خانواده ها هم برای تفریح به آنجا آمده بودند برای نهار توقف کریدم و باز هم آقای قاسم نژاد با آشپزی خاص خودشان ما را به معجونی از قلب مرغ، کشک زرد ریواس و ... مهمان کردند که جایتان خالی تا خرخره خوردم. القصه پس از طی مسافتی دیگر در مسیر باخرز در ساعت حدود 17ماشینی گرفتیم و تا باخرز رفته پس از آن اقای قاسم نژاد سمت تربت حیدریه و ما سمت تربت جام و پس از آن هم مشهدکمر برج و قله سیخستون